Ana içeriğe atla

Sucuklu Sanat



Ramazan Bayramı TV iletişimiyle karşımıza çıkan Şahin Sucukları’nın, üstüste çıkan reklamlarına maruz kalınca “iyi bütçe ayırmış herhalde” diye düşünmeden duramıyor insan. Bu kadar çok maruz kalıp ve işin içine bütçe düşüncesi girince de eleştirilerin ardı arkası kesilmiyor.
Bayramda ziyaret edilmeyi bekleyen büyüklerin duygusallığı temasına hiç girmeyeceğim. Bütün markaların kullandığı klişelerden biri olduğundan, tüketicinin zihni zamanla algılamamaya başlıyor. Kayseri’den başlayayım. Şehrin içi olmadığı kesin, bulunan mekan bir bağ evi olmalı ama Kayseri bağ evlerine uygun bir ev değil. Kayseri’deki bağ evlerinin aslı kara taştır, günümüzde bu tarz ev az kalmıştır fakat reklamda kullanılan ahşap kütük evlerden de Kayseri bağlarında pek bulamazsınız. Madem Erciyes Dağı gösteriliyor, diğer öğeler de yöresel değerlere uygun olmalı. Araya Evliya Çelebi’nin sözlerini koyarak Kayseri’yi ön plana çıkartıyor ve Afyon’u bertaraf ediyor. Yerelliği vurguluyor ama tipik bir Kayseri ailesi kullanmıyor, İstanbul ağzı ile konuşan bir aile gözüküyor. Yerelliğin üstüne basa basa ulusal markayız imajı vermeye çalışıyor ama iki tarafı birden de beceremiyor.
Hadi diyelim görsel öğelerde bazı şeyler dikkatten kaçmıştır, senaryosu düzgündür. Ne yazık ki senaryo da çok bilinçsizce hazırlanmış. Dede önce sucuğun yapılışı için zor değil diyor ardından detaylıca anlatıyor. Üstelik bu yapılanların bir sanat olduğunu söylüyor. Eğer zor değilse sanata benzeterek, sanatı değersizleştirip basitleştiriyor. “Yenilebilen sanat” sloganıyla bu değersizleştirme daha da devam ettiriliyor. Yaratıcılıktan çok uzak, kamu spotları gibi bilgi odaklı, çok uzun ve izlerken insanı sıkan bir reklam olmuş. Oyunculuklar deseniz çok ucuz, ayrıca dede rolündeki kişi çok yanlış seçilmiş. Genelde ağa dizilerinde kötü rollerde oynayan sert mizaçlı bir karakter olan oyuncu, burada da sucuğun inceliklerini torununa çok sert bir şekilde anlatıyor. Ne dede şefkatini, ne de marka güven algısını hissettirmiyor tüketiciye.
Uzun lafın kısası, iyi araştırılmadan, üstünkörü hazırlanmış bir reklam olmuş. 90 yıldır bu ülkenin lider sucuk markalarından olan Şahin Sucuk’larına böylesine bilinçsizce bir reklamı yakıştıramadım. Hadi reklam ajansındaki çalışanlar, ne müşterileri hakkında, ne Türkiye illeri hakkında ne de sanat hakkında bir şey bilmiyorlar ve  araştırmıyorlar da, köklü ve yerelliğe önem veren bir marka olarak siz nasıl bu reklamı kabul ettiniz? Ayırdığınız bütçeye yazık ya da keşke biraz daha fazla bütçe ayırsaydınız da daha kaliteli bir reklam çıksaydı ortaya.

Makalenin yayınlandığı yer:Artimetre

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Başarıyı Herkes Üstlenir Peki Ya Başarısızlık?

Buralara yazmayalı uzun zaman olmuş. Türk siyasi hayatı tarif ve takip etmesi zor her bir bireyi derinden etkileyen günlerden geçiyor. Siyaset kavramının bariz bir şekilde değiştiğini de aslında bu günlerde çok iyi görüyoruz. Önceleri siyasi yaşamda gelişen olayların geniş kitlelere etkisi olurken ve toplumun her kesimine etkisi olmazken, bugün en ufak bir olayın toplumun hemen hemen her kesiminde yaşayan bireylere ayrı ayrı etkisi oluyor.  En son geçirdiğimiz 14-28 Mayıs Genel Seçimin yankısı ve sancısı halen sürerken yerel seçimlere doğru gidiyoruz. Geçirilen bu seçim birçok açıdan Türkiye için ilkleri ve önemli kırılmaları bünyesinde taşıyordu. Seçim öncesi, sırası ve sonrası süreçler detaylıca ve dikkatlice analiz edilmesi gerekirken ne yazık ki bu analizlerin sorumlularının büyük bir kısmının partizanca bir tavır takınmaktan kendilerini alamadıkları gerek yazılarında gerek çıktıkları programlarda görülüyor. Bu tarz eleştiri ve yorumlarla gerçek hatalar dolayısıyla da çözümleri...

Fransız Lüksünün Pazarlama Atağı ve Sanatın Aracılığı

Fransız lüks markalarının temsilcisi Comité Colbert’in CEO’su Elisabeth Ponsolle des Portes, 11 Ocak 2013 günü Fransız Sarayı’nda düzenlenen basın açıklamasında “Türkiye, bölgede lüksün yeni merkezi olarak öne çıkıyor” sözüyle çıktı karşımıza. Fransız lüks yaşamının kısaca tarihinden ve bu yaşam tarzının küresel bazdaki geleceğinden bahsedildi. 1643 – 1715 yılları arasında tahtta kalan XIV. Louis ve dönemin Maliye Bakanı Jean Baptiste Colbert, Fransa’yı dünyanın kalite ve lüks yaşamın merkezi yapmayı amaçlarlar ve lüks ithalatı yasaklayıp ihracatı arttırırlar. II. Dünya Savaşı sonrası yeniden güçlenmek ve Fransa’yı tekrardan lüksün merkezi haline getirmek amacıyla, ismini Fransa’nın kültür ve üretim merkezi haline gelmesinde büyük rol oynayan Maliye Bakanı Colbert’den alan, Comité Colbert 1954 senesinde kurulur. Kuruluşunda 14 üyesi bulunan Comité Colbert’in bugün; Baccarat, Chanel, Christian Dior, Hermés, Lacoste, Lancôme, Louis Vuitton, Yves Saint Laurent gibi farklı sektörlere me...

Hayalî Dünyadan Gerçek Dünyaya Diplomatik Model Çalışması

İki ülkenin siyasi, kültürel ve ekonomik ilişkiye girebilmesi için o ülkelerin global düzeydeki ekonomik ve siyasi güçlerinin, kültürel farklılıklarının ve benzerliklerinin ülkeler tarafından iyi analiz edilip, bu analiz sonucunda çıkarlarının birbirlerini tamamlayıp  tamamlamadığının  anlaşılması gerekir. Benim ülkem (Aslan Cumhuriyeti) siyasi ve askeri bakımdan güçlü, diplomatik bağlantıları da kuvvetli bir ülke. Uluslararası arenada sözü, nazı veya tehdidi geçen bir durumdayım. Yönetim şeklim de yetkileri fazla, gerektiğinde katı kurallar koyabileceğim bir başkanlık sistemi. Hem sert bir duruşum ve geniş yetkilerim var hem de dürüstüm bu nedenle halkımdan çok fazla destek gördüğüm gibi aynı zamanda birçok üst düzey devlet çalışanının, sermaye sahibinin, hükümetteki diğer partilerin, diğer bazı ülkelerin çıkarlarına, tekerlerine çomak sokmuş oluyorum. Her ne kadar güvendiğim noktalarım, kimselerim olsa da (yoksa başkanlığa adım atamazdım) oyunlarına engel olduğum bu kims...